Lover boy

1. ZAKELIJKE GEGEVENS:

A  Lover Boy

B  Theo Hoogstraten

C  Wolters Noordhoff, 2006 en151 bladzijden (1e uitgave Uitgeverij Sjaloom, 2003)

2. SAMENVATTING VAN HET BOEK:

Het verhaal begint als een aantal vriendinnen op het schoolplein staan te kletsen. Ze ontmoeten daar 2 Marokaanse jongens (Anwar en Fouad). 1 van de meisjes Marlène laat zich uitnodigen door Anwar om een stukje met hem te gaan rijden in zijn dure sportauto. Doordat Marlène het thuis niet fijn heeft is ze heel gevoelig voor alle aandacht die Anwar haar geeft en wordt ze verliefd op hem. Ze gaat zelfs met hem mee naar zijn dure flat en leert daar de zus van Anwar Ebru kennen

Ondertussen loopt er een 2e verhaal: van Joke (1 van de vriendinnen van Marlène) en haar vader die bij de politie werkt. De vader van Joke moet een moord oplossen op een meisje van ongeveer 15 jaar.

Dan wordt er in een flatgebouw een meisje in coma gevonden in de lift. Dit blijkt de vriendin van Fouad te zijn. Langzamerhand wordt duidelijk in het boek dat Anwar en Fouad loverboys zijn.

Joke leert ondertussen op school Samir kennen. Samir waarschuwt Joke voor Anwar en Fouad. Hij zegt dat het eigenlijk broers zijn en dat ze crimineel zijn en helemaal niet te vertrouwen.
Joke verteld dit weer aan Marlène. Marlène geloof dit eerst niet, maar gaat toch naar het huis dat Samir heeft aangewezen en daar komt ze erachter dat het klopt wat er over Anwar en Fouad is verteld.
Ze wordt door Fouad gevangen gezet in een garageboks. Ze kan met haar mobiel de vader van Joke waarschuwen en wordt toch uiteindelijk gered.

Obndertussen wordt in het verhaal ook duidelijk dat de zus van Anwar en Fouad: Ebrua samen met haar vriend Martin 2 kamers heeft gehuurd in het hotel waar het dode meisje is gevonden. Blijkbaar maakten ze vanuit de 2e kamer foto’s en films van de mannen die meegingen met de meisjes en chanteerden ze daarna de mannen.

3. OVER DE AUTEUR:

Theo Hoogstraaten werd in Mijdrecht geboren op 9 juli 1948. Hij heeft geleerd voor onderwijzeren heeft daarna nog Nederlands en Geschiedenis gestudeerd. Hij is nu decaan in Alkmaar op een school voor Havo/Vwo.

Hij schrijft als hobby en voornamelijk in vakanties en voor jongeren tussen 12 en 15 jaar.

Hij schrijft verhalen waar jongeren zichzelf in kunnen herkennen en die jongeren aanspreken.

Dit is zijn bibliografie

  • De ramp (1988, herdruk 2003)
  • In verzet (1989)
  • Het Nerthusmysterie (1990 (geschreven in 1984))
  • IJzige poppen (1991)
  • De sprong van de jaguar (1992)
  • De verdwenen grenadier (1993)
  • Het verraad loert (1994)
  • Tussen twee vuren (1995)
  • De spiegelvrouw (1996)
  • De liftster (1997)
  • Verraderlijke vrienden (1998)
  • Het oog van de duivel (1999)
  • Blind date (1999)
  • Hot spot (2000)
  • De toren van de zeven verdiepingen (2001)
  • De Vuurmeester (2002)
  • Loverboy (2003)
  • Last Minute (2004)
  • Victorie! (2004)
  • De Satansketting (2005)
  • Kruisgang (2006)
  • De Michiel de Ruytercode (2007)
  • Spion op de toren (2007)
  • Webcam Girls (2008)
  • De honden van graaf Floris (2009).
  • De verloren schat van de tempelridders (2010)

 

4. OVER HET BOEK:

A: Op de voorkant van het boek zie je een stukje van de sportwagen van Anwar en een zijkant van een meisje, ik denk Marlène. Dit slaat denk ik op de 1e kennismaking waardoor Marlène van hem onder de indruk raakt.

B: Volgens mij is het boek niet aan iemand opgedragen, maar heeft de schrijver een onderwerp gekozen wat jongeren aanspreekt.

C: School: kennismaking Marlène met Anwar en ook Joke

Flat Anwar: luxe plek om indruk te maken op Marlène

Thuis bij Marlène en Joke om te laten lezen hoe het bij hen thuis gaat.

D: Het verhaal is geschreven vanuit de persoon die het boek leest. Hierdoor lees je dit boek makkelijk en wordt het boeiend.

E: Het verhaal heeft een open einde omdat je niet weet wat Marlène gaat doen. Het is niet duidelijk of ze wel of niet nog weer met Anwar om zal gaan.

5. LEESERVARINGEN:

Het verhaal sprak mij eigenlijk niet zo aan omdat ik dit boek meer een boek voor meisjes vind dan voor jongens. Ik ben dan ook niet echt aan het denken gezet door dit boek.

Ik vind dat er wel genoeg tempo in het boek zit. Gebeurtenissen volgen elkar wel snel, maar ook wel logisch op. Daardoor had ik wel zoiets van dat ik wilde weten wat er als volgende weer zou gebeuren. Het taalgebruik vind ik ook wel passen bij onze leeftijd en daardoor leest het wel gemakkelijk.

De gebeurtenissen zijn voor mij niet herkenbaar dat ik vind dat iemand die ik ken ze heeft meegemaakt. Ze zijn wel herkenbaar doordat ik over loverboys gehoord en gezien heb via bv. tv of door praten met anderen. Het zijn alleen geen gebeurtenissen die ik zelf of iemand die ik ken graag zou willen meemaken.

Ik kan me wel vinden in de gedachten van de hoofdpersoon in die zin dat ik me kan voorstellen dat als je het thuis niet prettig hebt je blij bent dat iemand aandacht aan je besteed en dat je daardoor misschien niet gaat kijken hoe iemand echt is.

Ik kan me voorstellen dat Joke reageert zoals ze doet met bv. de opmerking dat alle Marokkanen slecht zijn naar het idee van haar ouders.
Ik kan me van Marlène voorstellen dat ze eerst niet wil horen dat Anwar slecht is maar daarna toch gaat kijken of het klopt of niet. Dit zou ik zelf ook doen.


Het verhaal is logisch opgebouwd. Het zijn wel 2 verhalen door elkaar die langzaam bij elkaar komen, maar wel goed te begrijpen en doordat ze ook bij elkaar komen is dit wel te begrijpen.

Ik vind het verhaal geen ingewikkelde bouw hebben, ik kon het goed begrijpen.

Het slot is eigenlijk open gelaten, ik weet niet wat Marlène gaat doen. Je zou hier zelf je mening bij kunnen bedenken.

Ik vind het taalgebruik makkelijk en goed passen bij mijn leeftijd. Het leest makkelijk en snel doordat er geen moeilijke woorden of zinnen in voorkomen.

  1. 6. VERWERKINGSOPDRACHT:

Ik schrijf een reclametekst voor dit verhaal.

Doordat er de afgelopen jaren veel manieren zijn geweest om het thema loverboys onder de aandacht te brengen is er onlangs een boek verschenen wat speciaal voor jongeren geschreven is. Dit boek is op een dusdanige manier geschreven dat het voor jongeren aantrekkelijk is om te lezen. Doordat het aantrekkelijk om te lezen is zullen hopelijk veel jongeren dit boek voor hun lijst op school lezen.
Daardoor kunnen jongeren zich bewust worden wat er kan gebeuren als je een moment hebt dat je dat meer aandacht kunt gebruiken en de manier waarop de zogenaamde loverboys hier handig gebruik van maken. Voordat je het weet kun je verstrikt raken in de netten van de loverboy waardoor de weg terug moeilijk is en meisjes langzamerhand steeds dieper de afgrond in raken. Het is moeilijk voor ouders, vrienden en kennissen om de meisjes heen om hen te helpen. Dit komt doordat de meisjes het probleem zelf niet zien maar ook doordat de loverboy heel handig alle mensen om het meisje heen van hen wegjaagd.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb